torsdag, januari 23, 2025

Kontrollansvarig enligt PBL

När man bygger om-, till- eller helt nytt så behöver man allt som oftast en kontrollansvarig enligt Plan och bygglagen (PBL).

Detta kan vi på FF Byggkonsult AB hjälpa er med då vi är certifierad med högsta behörighetsnivå, vilket betyder att vi kan ta oss an både små och stora projekt.

När krävs det en kontrollansvarig?

Huvudregeln är att det ska finnas en eller flera kontrollansvariga vid utförande av åtgärder som kräver bygglov, rivningslov, marklov eller anmälan. Det finns dock undantag från när en kontrollansvarig behövs.

För nybyggnad och tillbyggnad som har undantagits från krav på bygglov i detaljplan eller områdesbestämmelser krävs det oftast en kontrollansvarig. Vissa åtgärder är dock undantagna från kravet på kontrollansvarig. Byggnadsnämnden kan dock besluta att kontrollansvarig krävs även i dessa fall. Byggnadsnämndens bedömning av om kontrollansvarig ska krävas får inte överklagas.

Den kontrollansvarige ska närvara vid:

  • tekniska samråd,
  • besiktningar och andra kontroller, samt
  • byggnadsnämndens arbetsplatsbesök.

Den kontrollansvarige ska dokumentera sina byggplatsbesök och notera iakttagelser som kan vara av värde vid utvärderingen inför slutbeskedet. Den kontrollansvarige ska också avge ett utlåtande till byggherren och byggnadsnämnden som underlag för slutbeskedet. Det finns inget krav i lagen på att den kontrollansvarige måste delta på slutsamrådet. Men eftersom kallelse till slutsamrådet ska skickas till den kontrollansvarige och denna har en viktig roll vid genomförandet av bygg-, rivnings- och markåtgärden bör den kontrollansvarige ha ett intresse av att delta.